Att hålla koll på sin in och utdata är ett måste för ett företag. Vare sig företaget är ett leksaksföretag som tillverkar hållbara kvalitetsleksaker eller ett större företag vars produkter består av bland annat vädringslucka, är koll på vad för in och utdata man har viktigt.

Utan koll på denna in och utdata kan man inte ta genomtänkta beslut, utan man kan endast gissa sig till att allt går bra. In och utdata för försäljare skulle kunna vara till exempel ordar som kommer in, medan utdata skulle kunna vara leveranser ut till kunder. Då försäljare livnär sig på ett konstant försäljningsflöde, är ordar och leveranser kanske den viktigaste in och utdatan.

Andra viktiga in och utdata för försäljare är returer och fakturor, företaget måste ha koll på vem de får tillbaka returer ifrån, samtidigt som de skickar räkningar till andra.

Koll på in och utdata gör det också möjligt för försäljare att ha reda på hur många av en produkt de har i lager. Har de till exempel endast fem exemplar av en vädringslucka i lager, kan detta vara viktigt att berätta för kunder som funderar på att köpa luckan. Ännu viktigare är det om det inte finns ett enda exemplar av varan i lager, då måste försäljaren beställa nya från leverantören.

Detta var kort om varför in och utdata är viktigt för försäljare.