Att försäljare måste ha koll på allt de säljer är nog mer självklart än att solen går upp imorgon, men vad många nog inte tänker på är hur många olika saker som försäljare bör ha koll på. Ta till exempel försäljare av vikbara elcyklar, och all data en sådan behöver ha koll på.

Först och främst måste försäljaren ha koll på antalet elcyklar i lager, om det är för många kanske en rea vore bra? Om det är för få så måste försäljaren fylla på lagersaldot.
Försäljaren måste kontrollera hur många beställningar som är gjorda, samtidigt så måste även data om vilken slags vikbar elcykel (färg osv) kontrolleras.
Kunders betalsätt måste registreras, har kunde betalat med kort eller valt faktura? Om faktura är vald måste den skickas med när elcykeln skickas till kund.
Kundens adressuppgifter, så som namn, ort, e-post måste vara korrekt, annars kan kunden inte få elcykeln.
Ifall kunden har betalningsanmärkningar på sig (och därmed inte får köpa saker online) måste också kontrolleras.
Sen får försäljaren inte glömma annan viktig data, så som returer och återbetalningar, med mer.

Så hålla koll på data är minst sagt livsviktigt för en försäljare av vikbara elcyklar. Även tjänsteföretag som arbetar med fuktskydd har mycket att tänka på när det kommer till koll av data.